Publisert
15.12.2025

Bernt Rune Stray: Et liv i musikken

Bernt Rune Stray er midt i en tettpakket juleturné med Sissel Kyrkjebø og spiller i konserthus fulle av publikum i Norge, Sverige og Danmark. Han tar seg tid til en liten prat for å fortelle om karrieren og livet som musiker. Strays scenetilstedeværelse er rolig og presis. Han ser ikke på seg selv som en frontfigur, men som en del av en helhet. Det er slik han trives best.

Bernt Rune Stray: Et liv i musikken

– Det ga en helt annen struktur i økonomien. Jeg slipper å bruke tid på alt det administrative. Det gjør at jeg kan konsentrere meg om det jeg faktisk kan.

Bernt Rune Stray
Musiker
Bernt Rune i studio

Både scene og studio

Stray har levd av musikk siden slutten av 90-tallet, etter studiene ved Universitetet i Agder. Overgangen fra student til fulltidsmusiker kom gradvis, men når han forteller om perioden, er det tydelig at han fant sin plass tidlig: både som utøver, produsent og komponist.

Han komponert, spilt gitar og produsert for mange av verdens største artister, som Whitney Houston, Ne-jay, Rhianna, Ne-Yo, Sissel Kyrkjebø og Lene Marlin. Over 1400 innspillinger har det blitt, i følge Gramo.

Min jobb er å spille og å få helheten til å sitte. Rett og slett sørge for at det låter bra og for at alle får gjøre det de er best på

Bernt Rune bygde sitt første studio i 2006 og senere Whiteroom i Asker, som fortsatt er en kreativ base. Der har han skapt, produsert og utviklet musikk i et bredt spenn, fra pop til mer kunstneriske uttrykk. Det siste prosjektet, Scriabin Deconstructed (2024), viser nettopp denne siden: et personlig og eksperimentelt arbeid der han og pianist Ole Fredrik Norbye tolker og bearbeider den russiske komponisten Scriabin i et moderne lydlandskap.

– Det ga en helt annen struktur i økonomien. Jeg slipper å bruke tid på alt det administrative. Det gjør at jeg kan konsentrere meg om det jeg faktisk kan.

Trygghet for en gitarist

Stray beskriver musikken som et håndverk og et kall, men han har også opplevd baksiden av å være næringsdrivende. I mange år var han selvstendig, med en årlig uke i et kaos av kvitteringer og regnskap. Da Artistfellesskapet kom, var han blant de første som ble med.

Ordningen har også gitt forutsigbarhet. Med barn og turneer ble både sykelønn og feriepenger et viktig sikkerhetsnett.

Uansett om Stray står på scenen foran tusen publikummere, sitter i studio med egne eller andres eller underviser morgendagens musikere på NLA Høgskolen i Staffeldtsgate, er drivkraften den samme: å skape musikk som betyr noe – og å ha et liv rundt musikken som gjør det mulig å fortsette å gjøre det han brenner for.

Vil du også ha fordelene til en ansatt?

Artistfellesskapet blir bare bedre jo flere som er med! Ta kontakt i dag for en vurdering av hvorvidt Artistfellesskapet er den beste løsningen for din næring.

Flere historier